• Foto van schrijverChrista van Meerten

Is spierpijn goed?

Bij een aantal ziekten, zoals griep, waaronder corona, hoort spierpijn als symptoom. Spierpijn kan ook langzaam ontwikkelen door bijvoorbeeld een verkeerde houding of bij stress. Wanneer moet je nou iets doen, als je spierpijn hebt?

Spierpijn na sporten

Heb je spierpijn na een flinke workout of training, dit is een gevolg van overbelasting van de spieren. Dan krijg je pijn, kramp of een stijf gevoel in de spieren. Dit is normaal. Het komt omdat er een ophoping van afvalstoffen, met name melkzuur, ontstaat. Je lichaam kan dit zelf oplossen en meestal verdwijnt spierpijn na het sporten dan ook vanzelf binnen enkele dagen.

Wanneer de pijn niet verdwijnt en de beperking die je ervaart in bewegen aanhoudt, dan kan de spierpijn het gevolg van een ontsteking of een grotere beschadiging in de spieren zijn. Ga in dat geval bij jezelf na wat er is gebeurd. Probeer de oorzaak te achterhalen. En neem dit verhaal mee naar de fysiotherapeut.

1 op de 10 Nederlanders heeft minstens één keer per week spierpijn.

Spierpijn zonder reden

Wanneer de verklaring waarom je pijn hebt, niet heel duidelijk is. En de onverklaarbare spierpijn niet over gaat. Is een screening van de fysiotherapeut of een afspraak bij de huisarts aan te bevelen. Spierpijn kan oorzaken hebben waar je niet direct zelf aan denkt. Het kan te maken hebben met veranderingen in je fysieke belasting door ander werk, een ander werkplek, door medicijnen en nog vele andere opties. Een professional kan je helpen met het achterhalen van de oorzaak en je van beweegadvies voorzien.

Spierpijn en corona

Spierpijn is een veelvoorkomende bijwerkingen na vaccinatie of als je herstellende bent van corona. Meestal gaat dit tegelijk met het herstel over. Maar niet bij iedereen. Sommige mensen die corona thuis uitgezeten hebben, zijn sneller vermoeid en hebben bijvoorbeeld meer moeite met ontspannen.

Ben je weer aan je normale leven begonnen, maar merk je dat je nog niet volledig hersteld bent. De fysiotherapeut bespreekt met jou hoe het met je gaat, bekijkt je bewegingsapparaat, hoe het gesteld is met je conditie, je ademhaling en spierspanning. En kan je vervolgens adviseren en begeleiden, hoe en met welke belasting, te werken aan je volledige herstel.

Wat kun je zelf doen bij spierpijn

Je kunt met warmte werken wanneer je stijve spieren of spierpijn hebt en deze pijn wilt verlichten. De warmte helpt de bloedtoevoer te bevorderen en hierdoor gaat het herstel sneller. Een ander belangrijk aspect van warmte is dat het psychologisch geruststellend is, wat de pijn ook verlicht. Het idee van een warme douche klinkt veel aantrekkelijker dan een ice pack op je pijnlijke spier, toch?

Behandeling van spierpijn door een professional

Als de spierpijn langer dan vier dagen aan blijft houden of het wordt niet minder, dan zou er sprake kunnen zijn van een blessure. Het is verstandig op zo’n moment hulp in te schakelen van een professional.

De fysiotherapeut onderzoekt eerst wat de oorzaak is van de klachten en wat de fysiotherapeut hier aan kan doen. De behandeling bestaat vervolgens uit behandeltechnieken op het lichaam met als doel de spierspanning te verminderen en de beweeglijkheid te verbeteren. De fysiotherapeut geeft ook advies. Denk aan oefeningen die je thuis kunt doen maar ook hoe intensief je kunt bewegen.

60% van bezoekers aan een fysiotherapeut komt voor spierpijn in de rug, nek en schouders. Twijfel je over de oorzaak van de spierpijn en gaan de spierpijnklachten niet binnen enkele dagen over? Neem dan contact op met jouw fysiotherapeut.

24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts