• Foto van schrijverChrista van Meerten

Hoe kan Medical Taping jou helpen?

Bijgewerkt op: 19 mei 2021

Wanneer je spieren en of gewrichten je beperken in je bewegingsvrijheid, zoek je naar een oplossing. Het liefst een, waarbij je toch kan blijven bewegen. Medical Taping kan een onderdeel van de oplossing zijn. Het ondersteunt niet goed functionerende spieren en activeert het herstellend vermogen van het lichaam.

De functie van spieren

Spieren hebben niet alleen invloed op de bewegingen van het lichaam, maar ook op de bloedsomloop, het lymfestelsel en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed werken, kan dat dus resulteren in uiteenlopende klachten en symptomen. Wanneer de niet goed functionerende spieren ondersteund worden door speciale elastische tape, stimuleert dat het zelf herstellend vermogen van het lichaam.

"Medical Taping is een manier van tapen, met elastische tape, die zowel gewrichten en spieren ondersteunt als de bloed- en lymfcirculatie stimuleert."

Wat doet de elastische tape?

De tape is zo elastisch en zo zwaar als de menselijke huid. Het heeft een liftende werking van de opperhuid, waardoor er een onmiddellijke drukvermindering ontstaat. Hierdoor worden de bloedcirculatie en de lymfeafvoer verbeterd of zelfs hersteld. Druk op de pijnsignaal-gevers neemt af en de ervaren pijn vermindert.

Bij welke klachten pas je Medical Taping toe

Medical Taping heeft vele toepassingsmogelijkheden. De meest voorkomende zijn:

• Blessures aan het bewegingsapparaat zoals rug-, schouder-, knie- en kuitklachten.

• Klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem- en bloeduitstortingen.

• Houdingscorrectie.

• Overbelasting zoals een muisarm of tennisarm.

• (spannings-)hoofdpijn en zenuwpijn.

• Hooikoortsklachten.

• Littekenbestrijding.

Hoe lang blijft het zitten? Huidirritatie? Zelf eraf halen? Douchen?

Wanneer de tape op een droge schone huid wordt geplakt, kan deze makkelijk één week blijven zitten. Bij de nek, handen en voeten is dat vaak wat korter.

Je kunt er gewoon mee douchen. Let wel op dat je bij het afdrogen de huid droogdept en niet wrijft op/rondom de tape.

Wanneer elastische tape eraf moet, omdat de rek eruit is of omdat het los gaat, kun je de tape zelf eraf halen. Trek daarbij de huid strak en trek de tape met de haarrichting mee in een trekbeweging van ongeveer 5 cm per keer.

Een afspraak maken voor Medical Taping

In de praktijk voor fysiotherapie passen wordt regelmatig Medical Taping toegepast om herstel te activeren. Geïnteresseerd? Neem contact op voor meer informatie.

43 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts